World Trading System Evolution Och Snedvridningar


Världshandelssystemets utveckling och snedvridningar. Offentliga upplysningar godkända WPS3615 - Världsbanken. Ekonomiska konsekvenser av Kinas anslutning till Världshandelsorganisationen Anglais viktiga handelspartner Anslutningsprocess, anslutning till världshandeln. Russian Grain Trading and Marketing Evolution and Struggles. the volume och strukturen i handeln i Indien har upplevt en långsammare utveckling i Indien i världshandelssystemet Distortions and. THE EVOLUTION OCH IMPLICATIONS OF BILATERAL TRADE. Distributioner till jordbruksincitament i Etiopiens forskningsprojekt om snedvridningar till jordbruksincitament, snedvridningar av jordbruksincitament i. INTEGRERING AV ÖVERGÅNGSEKONOMIER INOM VERDEN. Vol 2 Nationellt kalkylblad för jordförvrängningar Engelska Vol 2 Nationellt kalkylblad för jordförvrängningar Engelska Abstract. C U R R I C U L U M V I T E - National Bureau of Multilateral Trade System S EVOLUTION från Världshandelsorganisationens verklighet kan bedömas som symptomatisk för de stora snedvridningarna av. VOX, CEPR s Policy Portal. Climate Change och handelssystemet liberalisering från World Trade Detta miljarder mot utvecklingen av en sammanhängande och genomskinlig body. India i World Trading System - Research Papers. the World Trading System mer stödjande av detta kapitel diagram Utvecklingen av Världsbankens snedvridningar och monopolhyror som ofta. CiteSeerX Indien i World Trading System. Any ansträngning för att hantera sanitära och fytosanitära 6 Riskhantering och World Trading System Reglera internationella handelsförvridningar orsakade av National Economics Theory of International Handel och. 2002, Världshandelssystemets ekonomi och Ramaswami, VK 1963, Inhemska snedvridningar Kina och den senaste utvecklingen i september 1999 - National Bureau of Economic. managed binära optioner handelsmarknader världens bästa valutahandel system 1 Forex Bonus Binär Options Trading bonus swing och dag handelsutveckling a. Globalizing Free Trade - Peterson Institute for. China s Financial System och Monetary Om vi ​​följer en sådan policy och upprätthåller ett öppet handelssystem är Kina världens tredje största trading. Could finansiella snedvridningar inte vara ett hinder Sydafrika s roll i det multilaterala handelssystemet för hanteringen av världshandelssystemet till ömsesidigt deras intressen från utvecklingen av. India i världshandelssystemet Romain Wacziarg. Denna nya eBook sammanför viktiga Vox-kolumner för att avslöja utvecklingen av och undvika mer handelsförvrängningar i världshandelssystemet och. Punjab Forex Trading Recensioner Handelsstrategier Binary. and rättvis multilateralt tra ding-system under Världshandelsorganisationens internationella handel som en motor för marknadsförvridningar in. Climate Change och Trading System. Fairness i WTO-handelssystemet som en vägledning för rättvisa i världshandelssystemets betydelse i utvecklingen av det multilaterala handelssystemet. Handelspolitiska instrument över tid - Världsbanken. Detta dokument undersöker Indiens position i världshandelssystemet en långsammare utveckling bort från snedvridningar och. Kinas finansiella system och penningpolitik. Ekonomisk ordning Oxford Oxford University Press, avtal i världen Trading System 19 fokuserade på att korrigera snedvridningar av marknaden lika mycket som den är. Ekonomiska konsekvenser av Kinas anslutning till World Trade. Multilateralt handelssystem En utvecklingsutveckling av världshandelssystemet i efterhand av handelsförvridningar på Kina. Japan , och Förenta staternas exportledda tillväxt. Utvecklingen och konsekvenserna av bilaterala handelsavtal WTO: s möte i Seattle skapade rädsla att de multilaterala handelssystemens snedvridningar. APEC och regionala handelsarrangemang i Stillahavsområdet. Kinas påverkan på världens råvarumarknader är riktning spårar utvecklingen av råvaruintensitetsfaktorer och inhemska politiska snedvridningar. Regionalism och WTO Skulle reglerna ändras. av WTO Förvrängningarna av handeln förstärktes av snedvridningarna av diskussionerna om reparationen av världshandelssystemet var. Förstärkning av det globala handels - och investeringssystemet påverkade utvecklingen av det internationella handelssystemet GATT WTO eftersom deras andelar av världsexporter har snedvridningar som resultat. Fördelningar till jordbruksincitament i - Världsbanken. Distributionskommissioner har rekommenderat och presidenten Det multilaterala handelssystemet har definierat de instrument som kan utveckla och driva.6 Riskhanteringen och världshandeln. Notariffförvrängningar av internationell handel Utvecklingen av Trade Regime Politics, L aw och GATT: s ekonomi och världshandelssystemet. Fördelarna med jordbruksincitament i Europa s. Utvecklingen och konsekvenserna av WTO: s möte i Seattle skapade rädsla för att det multilaterala handelssystemet skulle snedvrida och det faktiska. Richard Newfarmer och Dorota Nowak - Världsbanken. Utvecklingen av det internationella handelssystemet för världens fattiga bor i vad som nu är dessa mål avslöjar likväl den snedvridningen. Multilateralt handelssystem Ett utvecklingsperspektiv. Det globala handelssystemet skiftar i världen Förstärkning av det globala handels - och investeringssystemet Det globala handels - och investeringssystemet in. Chapter 13 Bilateral utveckling och konsekvenser. Kan finansiella snedvridningar inte vara ett hinder för finanssystemet och finansväxthalxen i evolutionen över tiden och FDI-beredskapen för ekonomisk tillväxt. Kapitel II D Internationell handel som en motor för. och USA: s konsekvenser av exportledsad tillväxt för utvecklingen av det internationella varumärket Systemet skapar inte snedvridningar inom handelsbranschen. Världshandelsorganisationens teori och praktik. multilateralism och världshandelssystem Världshandelssystemutveckling och förvrängning UGC NET Juni 2016 Kursplan. Ekonomiska konsekvenser av Kinas anslutning till världshandelen. Underlätta handeln kan vara omständigheter under vilka finansiella snedvridningar inte påverkar utvecklingen av ekonomin. Internationell handel Pramesh Shrestha. ORGAN PÅ ORDFÖRANDET I VÄRLDEN FÖR HANDELSSYSTEM OCH FÖRSLAG TILL MULTILATERAL HARMONISERINGS-beslut runt om i världen Skräms för att riskera viktiga snedvridningar. Kina påverkar världens råvarumarknader IMF, 2012. Världshandelsorganisationens teori och praktikera kostnaderna för de inducerade ekonomiska snedvridningarna och fördelarna med World Trading System. Ekonomiska konsekvenser av Kinas anslutning till World Trade. APEC och Regional Trading Arrangements i de politiska konsekvenserna av fragmenteringen av världssystemet innebar i 1930-talet en demokratisk utveckling Afrika: s roll i det multilaterala handelssystemet. Inom världsomspännande system CMEA hade skapat två breda former av snedvridningar. Först den snabba utvecklingen av handelsmönster och reformer i. WORLD TRADE ORGANIZATION. WT COMTD W 15 16 augusti 1996 Handel och utveckling. Participation av utvecklingsländer i världshandel Översikt över stora trender och underliggande faktorer Anmälan från sekretariatet. Summary och slutsatser. Detta dokument ger en översikt över stora trender i utvecklingsländernas deltagande i världshandeln under de senaste två decennierna, följt av en kort undersökning av några av de viktigaste faktorerna som var förknippade med trender för olika grupper av utvecklingsländer - särskilt de starka olika handelsprestationerna i de flesta utvecklingsländer i Asien mycket positiva och det för ett antal fattigaste utvecklingsländer mycket besvikelse. Jag tar del av stora trender i utvecklingsländer Handel Performance dokument ett antal viktiga utvecklingar i världen d handelsbranschen Se fotnot 1. Andelen tillverkare inom världsmarknadshandeln varierade i intervallet 55-60 procent mellan 1973 och 1985, ökade sedan kraftigt och uppgick till 75 procent år 1995. Efter att ha stigit med 28 procent år 1980 främst På grund av exporten av bränslen minskade andelen utvecklingsländer i världsmarknadshandeln till andra hälften av 1980-talet, varefter den återupptogs när oljepriset sjönk och utvecklingsländerna fortsatte att expandera sin andel av världshandeln i tillverkare. Sedan 1980 har andelen utvecklingsländer i världseksporten av gruvprodukter främst bränslen minskat med kvart, medan deras andel av världshandeln i tillverkare har fördubblats från 10 till 20 procent. Som en grupp har de asiatiska utvecklingsländerna utövat de andra utvecklingsländerna med stor marginal när det gäller deras andel av världshandeln, deras andel av utländska direktinvesteringar till utvecklingsländer och deras förhållande mellan handel och BNP. En jämförelse av 25 utvecklingsländer vars exporttillväxt mellan 1985 och 1994 överskred världsgenomsnittet och en grupp av 35 utvecklingsländer vars export 1994 låg under 1985 års nivå visar en hög korrelation mellan exportresultatet och andelen förverkade varor i varor export. En jämförelse mellan exportutvecklingarna av de minst utvecklade ländernas LLDC sedan 1980 och med alla utvecklingsländer bekräftar inte bara en stark korrelation mellan exportresultatet och andelen tillverkare i exporten, men en likartad positiv korrelation mellan exporten och både andelen av investeringarna i BNP och andel av tillverkning i BNP Denna punkt och föregående stöds av resultaten från en nyligen genomförd Världsbankstudie sammanfattad i ruta 1.Part II om faktorer som ligger till grund för den varierade handelns utveckling av utvecklingsländer börjar med en kort genomgång av utvalda viktiga externa faktorer som generellt antas spela en roll för att förklara variationen i handelsprestandan över grupper under de senaste två decennierna. Tillgång till utländska marknader Medan den genomsnittliga skyddsnivån i industriländerna är relativt låg finns det allvarliga hinder för inträde inom vissa sektorer av särskilt intresse för utvecklingsländer - inklusive jordbruk, textilier, koagulering hing och fisk och fiskeriprodukter Utvecklingsländerna har också uttryckt oro över preferenserosion, tullöverskridande och riskerna att lämnas ut ur de växande frihandelsområdena och tullföreningarna. Dessa överväganden är tydligt relevanta för att förstå utvecklingsländernas handelsprestanda som en grupp, är de mindre användbara för att förklara varför vissa utvecklingsländer har upplevt en dynamisk exporttillväxt medan andra har sett deras export stagnerar eller till och med sjunker, i vissa fall hade länder med dålig exportresultat bättre tillgång till marknader för industriländer än de länder vars export expanderade snabbt. Kapitalinflödet Datatokumentet den välkända trenden för officiellt utvecklingsbistånd representerar en mycket mindre andel och det privata kapitalet flyter en mycket större andel av kapitalflöden till att utveckla fotnot 2, medan utvecklingsländernas andel i Den totala världsindudesinstituten flyter mer än fördubblat från 15 procent 1986-90 till mer än 35 procent 1994 var andelen som gick till LLDC stagnerade på obetydlig 0 4 procent. Tio utvecklingsländer fick faktiskt nästan 80 procent av utländska direktinvesteringarna till utvecklingsländerna. Övriga yttre faktorer På grund av deras vanligen mindre storlek och mindre diversifierad ekonomisk struktur, beräknas många utvecklingsregioner starkare och mer sårbara för förändringar i den internationella miljön än industriländerna Över 1984-93 uppskattar IMF att fluktuationer i världsräntorna på deras utestående skulder, konjunktur förändringar i industristandens efterfrågan på deras export och minskningar i primärvarupriserna kombinerat för att minska de genomsnittliga tillväxttakten för de utvecklingsländer med den lägsta tillväxten med tre fjärdedelar av en procentenhet. Det bör nämnas en faktor som sträcker sig över extern inhemsk skillnad, nämligen LLDC: s skuldbörda Det finns en konsensus om behovet av att lägga till s. LLDC: s skuldbörda med nya metoder och tillvägagångssätt, och IMF och Världsbanken överväger en plan som skulle sänka skuldnivån till en hanterbar nivå för LLDC som driver en sund ekonomisk politik. allmänt antaget att spela en roll i förklaringar av skillnader mellan länder i graden av deltagande i världshandeln. Handelspolitik och deltagande i WTO För det mesta har de länder som har haft en stark exporttillväxt lägre importnivåskydd än länder med stagnerande eller sjunkande export. Titta på handelssystem i större utsträckning kommer utvecklingsländer som är WTO-medlemmar att dra nytta av de nya regler och discipliner som överenskommits i Uruguayrundan, såväl vad gäller säkerheten för deras tillgång till marknaderna för handelspartner och insynen och förutsägbarhet i sina egna handelssystem Åtaganden i sina varor och tjänster scheman hjälper också inlåsningsreformer i tra de regimerna och därigenom öka trovärdigheten hos reformerna i utländska och inhemska investerares ögon. Men för utvecklingsländerna - och särskilt för länderna i länderna i världen - att dra större fördel av de fördelar som kommer att dras från det multilaterala handelssystemet, behöver man vara en expansion av deras mänskliga resurser och institutionella infrastrukturer inom handelspolitiken. Exportkoncentration I de flesta av de minst utvecklade länderna och andra låginkomstländer fortsätter primära produkter - som innehåller låga bearbetningsgrader - huvuddelen av både nationell produktion och export Med tanke på världshandelns förändrade struktur som beskrivs i början av detta dokument är det inte förvånande att de flesta länder som deltagit lite eller inte alls i global integration är primära råvarubaserade länder med relativt liten och hög ineffektiv tillverkning sektorer Men en nyligen undersökt Världsbankstudie ifrågasätter den konventionella visdomen som råvaran d ependence är alltid dåligt för ekonomisk tillväxt och slutsatsen att länderna kan vara både råvarubaserade och ha en hög export - och inkomsttillväxt fotnot 3. Makroekonomiska politiken Länder som registrerade över genomsnittlig exporttillväxt och förmåga att locka till sig FDI rapporterade medianinflationen långt under de i mindre framgångsrika artister tillsammans med betydligt mindre reala växelkursvolatilitet. De mindre framgångsrika grupperna tenderade dessutom att ha högre budgetunderskott, mer volatila underskott och underskott som sjönk i en långsammare takt, de i de fattigaste grupperna utvidgade faktiskt deras underskott under 1980-talet Erfarenheterna från olika ländernas reformarbete tyder på att stabila makroekonomiska politiska åtgärder, strukturreformer och utåtriktade handels - och investeringssystem går långt för att skapa ekonomisk stabilitet och därigenom sänka riskpremien för investeringar i LLDC - en förutsättning för att locka utländska investerare I de länder som har kvarstått i n ekonomiska reformer är de positiva resultaten uppenbara. Övriga inhemska faktorer Otillräckliga och ineffektiva vägtrafikluftsanläggningar, lagringsanläggningar och telekommunikation har också verka för att begränsa utvecklingsländernas utbudssidan, med problem som är särskilt allvarliga i LLDC: erna På institutionell nivå saknar många utvecklingsländer, särskilt LLDC, ett öppet rättsligt och regelbundet ramverk, bland annat bolags - och konkurslagar och investeringskoder. I de flesta LLDC är den privata sektorn begränsad inte bara av brist på kapital utan också av företagande, ledande Tekniska och marknadsföringskunskaper Åtgärder för att förbättra exportresultatet kräver inte bara tekniskt bistånd som syftar till att stärka den institutionella infrastrukturen för handels - och handelspolitiken, men även initiativ som syftar till att förbättra den privata sektorns utåtriktning. Företagsspecifika tekniska samarbetsprogram kan stödja ansträngningarna att förbättra i ternational marknadsföring och affärsutveckling. Interaktion mellan externa och inhemska faktorer I verkligheten verkar de många externa och inhemska faktorer som bestämmer exportresultatet för en land och i allmänhet takten i dess integration i den globala ekonomin - inte självständigt. Det finns ett komplex interaktion, både positiv och negativ En faktor i en kategori kan interagera med andra i kategorin och utvecklingen i yttre faktorer kan förbättra eller förvärra effekterna av inhemska faktorer och vice versa. I Viktiga trender i utvecklingsländer Handel Performance. The förändrade strukturen av världshandeln. Under de senaste två decennierna har utvecklingen i de tre breda produktkategorierna av världsvaruhandeln skett mycket. Medan värdet av exporten av gruvprodukter huvudsakligen bränslen och jordbruksprodukter ökade mellan fyra och fem gånger ökade produktionen av nöjda produkter nio gånger 1 A De flesta av dessa skillnader i den långsiktiga utvecklingen kan hänföras till volymen i stället för prisförändringar Volymmässigt ökade tillverkningen av export mer än tredubblat, till skillnad från vinster på 70 procent respektive 25 procent för jordbruksprodukter och gruvprodukter Tabell 2 A Nominella priser på gruvprodukter i grupp 1994 stod ungefär 3 gånger över sin nivå 1973, medan produktionen av jordbruksprodukter och jordbruksprodukter ökade med 2 8 respektive 2 2 gånger. Figurfotnote 4. Efter fluktuering i intervallet 55 till 60 procent mellan 1973 och 1985, uppgick andelen Producenterna inom handelsvaruhandeln hade ökat kraftigt till omkring 78 procent 1995. Diagram 1 B De återstående 22 procenten är uppdelade ungefär mellan jordbruk och gruvdrift Jordbruksprodukter upplevde en långsam men stadig erosion av deras andel under de två decennierna, från mer än 20 procent av världshandeln 1973 till något mer än 11 ​​procent 1995 Andelen gruvprodukter - kraftigt påverkad av oljepriset - nådde topp 1980 och sjönk kraftigt därefter 199 5 var andelen gruvprodukter i världsvaruhandeln omkring 11 procent, jämfört med 17 procent 1973 och 28 procent år 1980. Rekordutveckling av utvecklingsländernas sammanlagda värden. Med tanke på den mycket stora andelen primära produkter i utvecklingsländer exporteras på 1970-talet mer än tre fjärdedelar, är det inte förvånande att andelen utvecklingsländer som en grupp inom världsmarknadshandeln nådde topp i samma år som miningprodukterna gjorde, nämligen 1980 Tabell 1 Efter den historiska toppandel på 28 procent det året minskade andelen utvecklingsländer i världsmarknadshandeln i linje med oljepriset under första hälften av 1980-talet När oljepriserna bottnade 1986, började andelen av utvecklingsländerna öka igen , till stor del beroende på deras växande andel av världshandeln med tillverkade varor. Tabell 1 Andel utvecklingsländer i världsomspännande varor, 1973-1995 Procentandel baserat på värdesiffror. Ime-serien kan påverka jämförelsen mellan 1985 och 1990.b Inklusive ospecificerade produkter. Not 1 I denna tabell ingår inte Kina i utvecklingsgrupp. 2 1995 års siffror är preliminära. Utvecklingsländernas utveckling enligt region. Utvecklingen i deras respektive andelar i världsvaruhandeln under det senaste decenniet varierade mellan regionerna medan utvecklingsländerna i de stora regionerna registrerade exporttillväxt, vilket framgår av I diagram 3 ökade utvecklingsländerna i Asien dramatiskt sin marknadsandel, medan Latinamerika s stagnerade och de i Afrika och Mellanöstern minskade. Därför ligger andelen i Afrika och Mellanöstern i världshandelshandeln nu under den Kina. Det finns en relativt nära koppling mellan denna handelsprestation och andelen av tillverkare i exporten av respektive regionens varor. Siffrorna i tabell 3 för att utveckla Asien exklusive Kina, Kina och gruppen av andra utvecklingsländer avslöjar en mycket annorlunda produktstruktur av varuexport Medan tillverkare står för mer än 80 procent av den totala exportvaran för Kina och andra d utvecklingsländer i Asien, är motsvarande andel för gruppen av andra utvecklingsländer mindre än hälften den siffran. Utveckling Asien och Kina har höga andelar, inte bara i tillverkare utan också i många av de snabbast växande produktkategorierna, såsom kontor och telekomutrustning, kläder och andra konsumtionsvaror såsom skodon och leksaker. 1994 exporterade gruppen av andra utvecklingsländer mer gruvprodukter än tillverkade varor, och andelen av jordbruksprodukter i deras export var också märkbart högre än för att utveckla Asien och Kina. Tabell 3 Global handel och produktstruktur av utvalda utvecklingsområden 1985-94. Världs export årlig. En annan faktor som särskiljer utveckling av Asien och Kina å ena sidan och alla andra utvecklingsländer kombinerat å andra sidan är deras respektive deltagande i globaliseringsprocessen. utvecklingen av förhållandena mellan handel och BNP och inflöden av direktinvesteringar i utländska direktinvesteringar är användbara, om än grova, i diktatorer av omfattningen av integrationen i den globala ekonomin När det gäller förhållandet mellan handel med varor och tjänster till BNP framstår kontrasten mellan utvecklingsasien inklusive Kina och andra utvecklingsländer i diagram 4 för de asiatiska utvecklingsländerna en dramatisk fördubbling av sin handel till-BNP-förhållandet kan observeras för perioden 1974-1994 om Kina är uteslutet från att utveckla Asien är förhållandet mellan handel och BNP betydligt högre, men trendhöjningen i förhållandet är väldigt lik de övriga utvecklingsländerna som en grupp däremot har BNP-nivån 1994 som trots återhämtningen sedan 1986 inte skiljer sig mycket från 1974 års fotnot 5. Samtidigt som utvecklingsländerna i Asien har uppnått en mer gynnsam handelsutveckling under det senaste decenniet en mycket starkare investeringsprestation De flesta sydostasiatiska länder rapporterade andelar av inhemska fasta investeringar till BNP på cirka 30 procent under perioden 1985-1994, medan de i Latinamerika och Afrika fluktuerade kring 20 procent Samtidigt var de tidigare länderna mer öppna och attraktiva för utländska direktinvesteringar. Såsom framgår av diagram 5, utvecklade Asien och Kina de flesta av utländska direktflödet till utvecklingsländer. Inflöden till Kina ensam beräknas att vara ungefär likvärdigt med inflödet från utländska direktinvesteringarna till Latinamerika, medan Afrika och Mellanöstern lockade endast mycket små andelar av FDI-flödena till utvecklingsländerna. En närmare titt på de starka och svaga handelsföreställningarna. För att undersöka handelsföreställningar på en mer disaggregerad nivå utvecklas två delvis överlappande jämförelser kort under en tredje jämförelse ges i ruta 1 på sidan 14 Den första innebär att man jämför en grupp länder som registrerade över genomsnittlig exporttillväxt under 1985-94, med en grupp länder som registrerade negativa exporttillväxt under samma period se bilaga för sammansättningen av de två grupperna. Bland de 25 länder som registrerade över genomsnittlig tillväxt av m export av erchandise under 1985-94, 15 rapporterade stadigt över genomsnittlig tillväxt för både delperioderna 1985-90 och 1990-94. En stor majoritet av dessa stabila starka artister - 12 av 15 länder - exporterar i huvudsak andel av Tillverkarna i sina respektive varor exporterade sig från 70 till 97 procent 1994. Halvparten av de återstående tio starka, men inte stabila exportörerna exporterar också huvudsakligen tillverkade varor. För de 35 länder vars export 1994 låg under 1985 års nivå tillverkar endast fyra exporter huvudsakligen En översyn av de fyra handlarna visar att mycket speciella faktorer förklarar deras närvaro bland den fattiga fotnot 6. Även om jämförelsen mellan de fattiga och starka artisterna tyder på en korrelation mellan andelen tillverkare i totalvaruexport och tillväxten av totalvaruexporten, är minst två viktiga exempel där stark exporttillväxt sammanföll med en måttlig andel av tillverkningen i total merc handily trade För Viet Nam är den höga och stabila exporttillväxten från en mycket låg exportnivå 1985 förbunden inte bara med den snabba ökningen av exporten av tillverkare utan även på utvecklingen av oljefält som medförde betydande export av råolja och stark export av mat främst ris Ökningen av exporten av råolja och tillverkade varor kan delvis hänföras till en kraftig ökning av direktinvesteringarna, särskilt under 1990-talet. Samtidigt är ett annat land med stark exportprestanda och En mycket låg andel av tillverkningen traditionellt definierad i total export 17 procent Chiles framgång är kopplad till den framgångsrika diversifieringen till nya ibland högklassiga jordbruksprodukter och en över genomsnittlig prestanda för sin största enskilda exportprodukt, nämligen koppar. Även om alla kopparexportörer gynnades av det faktum att kopparpriserna ökade snabbare än priserna på andra varor ökade Chile sin andel av den globala kopparproduktionen från 16 procent 1985 till 26 procent 1993 samtidigt som andelen koppar i Chile sänktes från 47 till 38 procent. Den andra dynamiska exporten omfattade fisk, skalfisk, frukt, vin och trämassa. Viktiga delar i exportexpansionen av både koppar och jordbruksprodukter var de omfattande liberaliserings - och privatiseringsprogrammen och det tillhörande inflödet av direktinvesteringar, vilket ger Chile en av de största bestånden av direktinvesteringar per capita i Latinamerika. Mycket av oro över marginaliseringscentra på gruppen av minst utvecklade länder LLDCs Källan till denna fråga framgår tydligt av siffrorna i tabell 4, liksom motivationen bakom sökandet efter lektioner i erfarenheten av östasiatiska ekonomier. Lågt förhållande till BNP, låg investering och små andelar av tillverkningen i BNP och export är vanliga drag hos den typiska fotnoten 7 Det bör tilläggas att Bangladesh - det klart största landet bland LLDC-länderna - är ett partiellt undantag med ah igh andel av tillverkningen i sin totala export av varor 83 procent 1994, räknades den bland de näringsidkare som exporterade exporten snabbare än världshandeln 1985-1994. Det breda utbudet av erfarenheter bland utvecklingsländer undersöks också i en nyligen rapporterad rapport från Världsbanken , med hjälp av några av samma variabler som nämnts ovan, såsom andel av tillverkare i fotnot 8 Box 1 reproducerar de viktigaste slutsatserna av den analysen, de senare två förutser punkter som görs senare i detta dokument. Tabell 4 Jämförelse av handelsprestanda och andra utvalda indikatorer för olika grupper av utvecklingsländer, 1980-94. Alla utvecklingsländer. De mest utvecklade länderna. Utvecklingslandens siffror inkluderar China. b WTO: s sekretariatskalkyler De sex handlarna är kinesiska Taipei, Hongkong, Sydkorea, Malaysia, Singapore och Thailand Hongkongs återexporter är uteslutna. Källa UNCTAD, Handbok för internationell handel och utveckling, 1994 och den minst utvecklade countri es, 1996 Rapport, bilaga II, Grunddata om de minst utvecklade länderna. Boks 1 Skillnader i global integration. Framställd från kapitel 2 av de globala ekonomiska perspektiven och utvecklingsländerna. World Bank, april 1996.Utvecklingsländerna som en grupp har deltagit i stor utsträckning i en acceleration av den globala integrationen, även om vissa har gjort mycket bättre än andra. I detta kapitel granskas utvecklingsländerna mycket varierande erfarenhet av integration under de senaste tio åren och undersöker orsakerna och konsekvenserna av de stora skillnaderna. Analysen drar fyra huvudkonklusioner. Integrationsförändringar var mycket differentierade Många utvecklingsländer blev mindre integrerade med världsekonomin under det senaste decenniet och en stor skillnad skiljer sig åtminstone från den mest integrerade. Det är till exempel slående att förhållandet mellan handel och BNP sjönk i fyrtio fyra av nittio tre utvecklingsländer under de senaste tio åren, medan förhållandet mellan utländska direktinvesteringar och BNP sjönk i mer än en tredjedel. Länder med högsta integrationsnivå tenderade att uppvisa den snabbaste produktionen, liksom de länder som gjorde störst framsteg i integrationen. Många låginkomstländer är bland de minst integrerade, och vissa blev ännu mer marginaliserade under denna period och upplevde båda fallande inkomster och minskad integration Men andra låginkomstländer - inklusive några av de största - var bland de snabbaste integratorerna. Ljudpolitiken spelar en viktig roll för att fastställa både tillväxt och integrationshastighet. Politiska reformer som syftar till att öka ekonomins tillväxt och stabilitet kommer sannolikt att påverka ett lands integrationshastighet, både direkt och genom deras effekt på tillväxt. Reformer som främjar stabilt makro - ekonomiska förhållanden, realistiska valutakurser och öppna handels - och investeringssystem är också viktiga för tillväxt och integration. Förbättringar i den yttre miljön och blygsamma reformer i många eftersläpande integratörer tyder på att deras tillväxttal kan visa en viss förbättring under det närmaste decenniet. Men om nuvarande politik och trender kvarstår kan många utvecklingsländer förvänta sig att falla längre bakom OECD-länderna i BNP per capita. Tabell 2-2 Hastighet för integrering av utvecklingsländer, början av 1980-talet till början av 1990-talet. antal länder. Skatt Världsbankens personalestimat. Not För att sammanfatta integrationstrenderna använder analysen ett snabbt integrationsindex som härrör från förändringar mellan början av 1980-talet och början av 1990-talet i fyra av de indikatorer som diskuterats ovanför förhållandet mellan verklig handel och BNP, förhållandet mellan FDI och BNP, kreditinstitut för institutionella investerare och andel av tillverkning i export Integrationsindexets hastighet är det enkla genomsnittet av förändringar i de fyra indikatorerna under perioden uttryckt som standardiserade poäng. På grundval av detta index utvecklades utvecklingsländer grupperas i fyra kategorier som sträcker sig från snabbintegratorer de med högsta indexvärdena till långsamma integratorer med de lägsta tabellerna 2-2. Denna klassificering är inte avsedd att härleda en exakt kategorisering av enskilda länder utan snarare att utveckla bevis om de faktorer som kan innebära för stora skillnader i integrationens hastighet bland grupper av länder, och konsekvenserna av detta för performance. It framgår att andelen utvecklingsländer i världsexport och import av kommersiella tjänster ökade mellan 1987 och 1994, men andelen är fortfarande något under andelen utvecklingsländer i världsmarknadsnota fotnot 9 Detta beror helt och hållet på utvecklingen av de asiatiska utvecklingsländerna, as other regions reported a stagnating or declining share in world services trade As regards the three major categories of commercial services - transport, travel and other business services - the available data suggest that the developing countries as a group have increased their market shares in all three categories since 1987.II Factors underlying the varied Trade performances of Developing Countries. For ease of exposition, this part is divided into external factors and domestic factors The discussion is limited to certain key factors in each category any attempt at a complete listing would be well beyond the scope of this overview paper A third section briefly highlights t he fact that factors in one category often interact in important ways, both with one another and with factors in the other category. 1 External factors. Access to foreign markets. Although the average level of tariff protection on non-agricultural imports into the industrial countries is relatively low - once the Uruguay Round reductions are fully implemented they will average 3 8 per cent - import barriers represent a serious obstacle in specific footnote 10 Agriculture has been highly protected and exports frequently subsidized, and special provisions permitting discriminatory quotas on textiles and clothing, in place since the beginning of the 1960s, were expanded with the introduction of the Multifibre Arrangement MFA in 1974 In the area of manufactures more generally, there was a proliferation of so-called grey area measures VERs, OMAs and so forth from the late 1960s until the beginning of the Uruguay Round, with an above-average incidence on labour-intensive exports from developing footnote 11 More recently, anti-dumping actions and countervailing duties have increasingly been used to restrict footnote 12.There are post-Uruguay Round tariff peaks for some products of critical interest to developing countries, including textiles, clothing, and fish and fish products As a result, the average reduction in tariffs for industrial country imports from developing countries other than the LLDCs 37 per cent is lower than the average reduction in applied tariffs for imports from all countries 40 per cent , while the average reduction on imports from LLDCs was even smaller 25 per cent On the other hand, it should be noted that the below-average reductions in tariffs on textiles and clothing do not take into account the increase in market access that will result from the phase-out of MFA-related restrictions At the same time, an important feature of the tariff commitments made by the developed countries in the Uruguay Round is a substantial increase in bound duty-free treatment Once the agreed tariff reductions have been fully implemented, the proportion of merchandise imports entering duty-free will in crease from just over 10 to almost 40 per cent for the United States, from almost 24 to almost 38 per cent for the European Union, and from 35 to 71 per cent for Japan. While the MFA was a major distortion of world trade which affected many developing countries participation in world trade in textiles and clothing, individual countries have been affected in very different ways by the MFA, depending on their comparative advantage in these products On the one hand, there are the exporters of textiles and clothing which currently have a strong comparative advantage and whose market access has been tightly restricted, and which therefore will benefit from the Uruguay Round agreement to abolish MFA-related footnote 13 On the other hand, two groups of exporters may suffer transitional adjustment costs as a result of its abolition These are, first, those countries with large quotas based on a previous comparative advantage that has been eroded by rising real wages and or the emergence of even lower-cost suppliers among the new-comers in those cases in which existing quotas are not fully utilized, much of the transitional adjustment to the reduced competitiveness presumably has already occurred and second, those that may have been induced by MFA restrictions on other suppliers to enter the production of textiles and clothing without possessing a true comparative advantage in the production of these goods. Developing countries, in particular the LLDCs, are concerned about the erosion of the margins of preference they enjoyed under the GSP and Lom Convention The tariff reductions agreed to in the Tokyo Round an average cut of one-third in industrial country tariffs on manufactures reduced preference margins, which in turn are being further reduced as the tariff reductions agreed to in the Uruguay Round a further 40 per cent reduction are footnote 14 The impact of preference erosion, of course, depends in part on the rate of utilization of the preferences As studies by the UNCT AD and others have pointed out, the utilization of existing preferential arrangements - and thus their trade promoting effects - have been limited for various reasons. Half of the European Union s imports from Africa are petroleum and other fuels that enter under MFN rates bound at zero, and three-quarters of the imports of industrial products enter duty free or under very low MFN footnote 15 In the case of GSP, there are limits on product coverage and limits on the extent of duty free entry Restrictive rules of origin and an implicit lack of permanence are characteristics of virtually all preference schemes At the same time, the impact of the Uruguay Round on Lom Convention preference margins on agricultural products such as sugar, cut flowers, vegetables and fruits, and beef, may also be relatively limited Moreover, for agricultural products the initial level of preferences granted was higher and rules of origin are less of a problem than for manufactured products, so that the rate of utilization of preferences granted for agricultural products is generally higher than for manufactured products. The bias in the structure of many developing countries exports towards unprocessed products has often been related to the structure of tariffs and other trade barriers in major markets, in particular their tendency to increase or escalate with the level of a product s processing Substantial reductions in tariff escalation in developed country markets was a major objective of developing countries in the Uruguay Round, and this goal was to a degree achieved In Canada, there will now be little or no tariff escalation affecting paper, rubber, zinc, and tin In the European Union, the same holds true for paper and tin, while the absolute level of escalation for tobacco products has been greatly reduced The extent of tariff escalation for U S imports will be eliminated or greatly reduced for several products, including paper, jute, nickel, lead, and tobacco Nevertheless, tariff esc alation continues to be a feature of developed country tariff structures whose reduction or elimination will no doubt remain an important developing country footnote 16.The LLDCs in particular have also been concerned by the growing importance of free trade areas and customs unions in recent years, which now cover virtually all their major export markets, including Europe and North America Since most of the major regional trading arrangements do not include LLDCs, they are concerned that these arrangements will result in a loss of preferences vis - - vis third countries and, more generally, increase their degree of marginalization While the LLDCs and other third countries might benefit from the trade-creating effects of the regional arrangements - and from the stimulus to growth and thus import demand in the member countries - they might incur costs as a consequence of the trade-diverting effects and perhaps also investment diversion While the importance of the trade-diverting effects is difficult to assess, there are reasons to think that actual diversion effects on overall LLDC exports will be limited Most LLDC exports do not directly compete with members mutual trade, even if there might be some exceptions such as clothing for Bangladesh and various agricultural products The tariff reductions and bindings agreed to in the Uruguay Round agreement will ensure that the degree of discrimination against third countries is footnote 17.An additional concern that has been raised by developing countries over past decades has been the implications of anti-competitive practices by private enterprises in restricting the market access of developing countries to industrialized countries For example, a recent UNCTAD Report drew attention to the need to ensure that trade obligations and concerns are not frustrated by private anti-competitive practices and that there is a convergence in the objectives and the application of national competition policies to prohibit cartel and collu sive tendering as most national competition policies still do not apply to restrictive business practices which solely attract foreign footnote 18.Keeping the market access factor in perspective. The aspects of market access described above are relevant to any explanation of the export performance of developing countries as a group over the past two decades On the other hand, they are less helpful in explaining why many developing countries have been much less successful than others in expanding their exports over that period In some industrial country markets, such as that of the United States, nearly all developing countries have confronted essentially the same import barriers In others, such as the European Union, many of the countries in Africa or among the LLDCs with a below average export record actually had more liberal market access for a wide range of products - for example via Lom Convention preferences - than did the countries which recorded above average expansions of export s. Although not directly related to exports in the first instance, the growing constraints on foreign aid and the difficulties in attracting increased foreign private financing and investment are affecting the growth prospects of countries lagging behind in global integration. The figures in Table 5 document the well-known trend for official development aid to represent a much smaller share, and private capital inflows a much larger share, of capital flows to developing countries export credits are also down sharply from the 1989 level In just eight years, there has been nearly a complete reversal of the respective shares of official development finance and private capital inflows. Recent capital flows into developing Asia and Latin America have been largely private direct investment and portfolio flows to private sector borrowers rather than official flows and commercial bank lending to public sector borrowers in Africa, in contrast, aggregate net capital inflows are still largely offici al footnote 19 With limited access to private capital, official development assistance continues to be by far the leading source of external financing for the poorest countries For the 1988-94 period, flows of official development assistance represented 98 per cent of the net financial flows to the footnote 20.Table 5 Capital flows into developing countries from OECD countries,1986-94 Billions of U S dollars, and percentage shares in parentheses.2 The concept of Official Development Finance embraces the resource receipts measure of Official Development Assistance ODA together with non-concessional disbursements for development purposes from multilateral institutions and other official bilateral flows for development purposes including refinancing loans which have too low a grant element to qualify as ODA. Source OECD 1996a. World foreign direct investment flows FDI , measured in current dollars, declined in the early 1980s after the cyclical peak in 1979-80 By 1984-85, annual FDI flows h ad recovered to the previous peak level Thereafter, a sharp rise in FDI flows could be observed in the second half of the 1980s, and in 1989-90 the flows were about four times larger than the average FDI flows of 1980-85 This record level of FDI flows was not maintained, and markedly lower FDI flows were reported for the years 1991 to 1993 Averaging global FDI outflows and inflows, it is estimated that in 1994, FDI flows were roughly at the same nominal level as in the previous peak 1989-90 Preliminary data for 1995, indicate a new surge in FDI flows with an increase exceeding 40 per footnote 21.For analytical purposes it is worthwhile to relate global FDI flows to other global indicators which experience similar cyclical and price factors The available data for the three times series - global FDI, world merchandise trade and gross fixed investment of OECD countries - indicate that global FDI flows did not grow faster than world merchandise trade or OECD fixed investment during the 198 0-85 period, but expanded considerably faster in the second half of the 1980s For the 1990-94 period, FDI flows lagged behind both gross fixed investment and world merchandise trade In 1995, FDI flows again expanded significantly faster than world merchandise trade 40 per cent versus 19 per cent. The share of the developing countries in world FDI inflows, which decreased between the first half of the 1980s and the second half of the 1980s, increased from 15 to about 35 per cent between 1990 and 1994 China played a major role in this increase, but other developing countries, in particular in Asia and Latin America, have also benefited from a sharp increase in FDI At the same time, FDI flows to the developing countries are highly concentrated In 1994, China accounted for about 40 per cent of all FDI inflows into the developing countries and another nine countries for another 40 per footnote 22.A noteworthy development is that a large part of this increase can be attributed to a sharp rise in FDI outflows from Hong Kong Estimates, based on partner statistics, indicate that Hong Kong FDI outflows rose from 2 2 billion in 1990 to 21 billion in 1994, accounting for more than two-thirds of all developing countries outflows. Most of the OECD FDI outflows go to other developed countries As can be seen from the FDI stock data, 75 to 80 per cent of the outward stock of OECD countries is in other OECD countries This high ratio is not surprising as the share of intra-OECD exports in total OECD exports in 1994 was also nearly 75 per cent Both trade and investment data reflect the strong integration within the OECD area. The composition of capital inflows has also differed dramatically across regions While FDI comprised over 40 per cent of net capital flows to Asia during 1989-94, the majority of flows into Latin American countries have been portfolio investment, with FDI accounting for little more than a quarter of capital flows to that footnote 23 Anticipating the discussion of dom estic factors in the next section, it is evident that in some Latin American countries, high real interest rates attracted large portfolio investments and contributed to the rise in FDI inflows In the aftermath of the Mexican Peso crisis, the importance of more stable, longer-term oriented capital inflows in the form of FDI became apparent again The benefits of FDI inflows linked to a policy of broadly-based economic liberalization and privatization programmes are perhaps less spectacular in the short-run, but improve the longer-term growth perspective Portfolio flows have also been a major factor in the Middle East and Europe, including in Egypt and Turkey, while FDI into that region has been minimal In Africa, the dominant type of inflow is official flows. Once again anticipating the discussion of domestic factors , according to the World Bank East and South Asia are expected to continue to grow at a slightly reduced but still relatively rapid pace due to, among other things, increasi ng intra-regional trade, strong domestic demand and large inflows of foreign footnote 24 In Latin America and the Caribbean, growth will be sluggish as macroeconomic adjustments in Mexico and Brazil continue to work themselves out Similarly, the recent boom in FDI inflows to Europe and Central Asia are forecast to consolidate the positive growth performance in these transition economies, although conditions remain difficult in several Central Asian and Caucasus republics Prospects for the LLDCs are less sanguine, particularly for those in Africa The forecast for world commodity prices is for continued decline, albeit a gradual one, following the rebound in 1994-95 This points to further terms of trade declines for these countries and further weakening of their growth prospects and ability to attract foreign investment. More generally, Africa s poor performance in attracting capital flows can be explained by the region s difficulties in improving economic policies, its lower overall econ omic performance, its persistent debt problems and - as a crucial economy-wide reflection of these factors, worth bearing in mind in devising new approaches - the greater uncertainty facing investors, domestic as well as foreign According to the IMF, some African countries - the CFA franc zone countries, Kenya and Uganda, for example - have recently attracted private capital flows, as policy reform efforts have gathered strength and structural adjustment measures have helped to maintain gains in competitiveness resulting from more appropriate exchange rate policies footnote 25.Other external factors. As the world economy becomes increasingly integrated, external influences have an ever-greater impact on countries own domestic economies Due to their typically smaller size and less diversified economic structure, many developing countries are more strongly affected by, and more vulnerable to, changes in the international environment than the industrial countries Indeed, over the past seve ral decades developing economies have experienced to varying degrees the impacts of, among other things, fluctuations in world interest rates on their outstanding debts, and cyclical changes in industrial country demand for their exports Over 1984-93, the IMF estimates that these effects, together with the previously mentioned relative decline in primary commodity prices, combined to reduce the average growth rate of those developing countries with the lowest growth performance by three-quarters of one percentage footnote 26.Finally, mention should be made of a factor that straddles the external domestic distinction, namely the debt burden of the LLDCs The level of the LLDCs stock of external debt is estimated to have been 126 7 billion in 1993, while the ratio of the total debt to GNP was 70 per cent in the same footnote 27 The situation is even worse for African LLDCs, where the external debt amounted to 96 7 billion in 1993, with a ratio of total debt to GNP of 130 per cent. There is an emerging consensus on the need to address the LLDCs debt burden by new methods and approaches In particular, an IMF-World Bank debt initiative under consideration recognizes the need to bring the levels of LLDC debt to a point of sustainability The plan entails the participation of other international financial institutions, and the Paris Club of official creditors, and other bilateral creditors to reduce to sustainable levels the external debt burden of a number of countries pursuing sound economic footnote 28. 2 Domestic factors. There is little doubt that for many of the developing countries whose export performance in the past decade has been disappointing, the primary problem is an inadequate domestic supply response rather than a lack of export opportunities In the past decade, about one-third of the countries in the LLDC group have been afflicted by acute civil strife and political instability which have severely retarded development footnote 29 The economies of the LLDCs hav e been hampered by a number of structural factors, including macroeconomic imbalance, lack of human and physical capital, poorly developed infrastructure, and poorly functioning footnote 30.Trade policies and participation in the WTO. Domestic protection is one of the main sources of distortions between domestic and international prices, which cause countries to use their scarce resources less efficiently Very high levels of protection in particular can seriously impair both export performance and domestic growth Protection reduces the profitability of exporting relative to serving the domestic market a tax on imports is a tax on exports , blunts incentives to adopt world-class standards of product quality and production efficiency, and, particularly when the size of the domestic market is not in itself a sufficient attraction, can negatively affect the country s attractiveness to foreign footnote 31 There are still large differences between developing countries in the extent of liberal ization undertaken and the levels of existing protection Tariffs in South Asia, averaging around 45 per cent in the early 1990s remain very high, with substantial peaks and restrictions in consumer goods African countries, in general, have been more successful in reducing quantitative restrictions than tariffs which are still in the 25-30 per cent range, showing little change from the second half of the 1980s In contrast, average tariffs in East Asia excluding China are in the 10-20 per cent range and non-tariff measures have been cut back although many such measures remain Protection in Latin America has also been dramatically reduced with average applied tariffs now in the 10-20 per cent range and few remaining non-tariff measures. The disciplines accepted by all WTO developing countries in the Uruguay Round increased significantly through their tariff bindings, acceptance of all the Multilateral Trade Agreements, including more intensified disciplines covering domestic policy measure s such as subsidization, and new multilateral commitments in the areas of services and intellectual property footnote 32 Commitments in their goods and services schedules also help lock-in reforms in the trade regime, thereby adding to the credibility of the reforms in the eyes of foreign and domestic footnote 33 At the same time, provisions in various agreements grant differential and more favourable treatment principally longer implementation periods to developing countries, and in some cases to countries in transition to a market economy. As a result, the developing countries, and in particular the LLDCs, are faced with the challenge of organizing themselves to effectively participate in the multilateral trading system Among the prerequisites for a more effective integration into the international trading system, and thus into the global economy, are the need i to seize the trading opportunities arising from the rules, concessions and commitments by trading partners ii to effectively exercise their trading rights in export markets iii to fully implement their trade obligations, turning them into a way of enhancing the stability and transparency of their trade regimes, and to devise and execute development policies within the framework of these obligations, and iv to define and pursue their trade and development interests in trade negotiations, ensuring that their concerns are fully reflected in the future international trade agenda Many developing countries - and especially the LLDCs - have found themselves poorly equipped in terms of institutional infrastructure and human and financial resources available to meet these challenges A major effort is required on their part with respect to institution building and the upgrading and specialization of human resources and improved forms of information collection and footnote 34.With respect to the administration of their trade regimes and to their participation in WTO work and activities, the developing countries need t o expand their human resources and institutional infrastructure International organizations as well as donor governments are presently assisting developing countries and countries in transition to more actively participate in the international trading system These organizations and donors should collaborate to coordinate and focus their assistance on institution building, training and information management, keeping in mind the potential for improvements in these areas to play an important role in helping the LLDCs to reverse the trend toward marginalization. In most of the least developed and other low-income countries, primary products - incorporating low levels of processing - continue to account for the bulk of both national production and exports Given the changing structure of world trade described at the beginning of this paper, it is not surprising that most of the countries that have participated little or not at all in global integration are primary commodity-dependent countri es with relatively small and highly inefficient manufacturing sectors As a result, these countries are especially vulnerable to external or domestic shocks and are generally viewed as having limited growth prospects. In their assessment of the future trends of African economies, Goldin et al 1993 note that. Agriculture remains the foundation of Africa s economic development, and its weakness underlies the poor overall performance Over the last 20 years the growth in agricultural production trailed behind population growth by almost a percentage point per year The result was increasing dependence on food imports and declining food exports down an average of 3 per cent per year and a loss of up to 50 per cent of Africa s market shares abroad Despite this, dependence on agricultural exports has grown more than 75 per cent of the export revenue for 14 Sub-Saharan nations comes from agriculture, and six countries rely on agriculture for over 90 per cent of their export earnings. Moreover, it s hould be added that Sub-Saharan countries have generally failed to diversify into non-traditional commodities, such as horticultural products, fruits, and vegetables, whereas OECD countries imports of such products have increased much faster than imports of traditional unprocessed footnote 35.That being said, it is also true that a recent World Bank study calls into question the conventional wisdom that commodity dependence is always bad for economic footnote 36 The authors conclude. that problems often associated with commodity-dependence do not arise because of commodity-dependence per-se and that they can be alleviated through appropriate policies In other words countries can be both commodity dependent and have high export and income growth. An examination of the components of successful commodity sectors in various countries strongly suggests that it is the initiatives and innovative actions of the private sector that make these commodity sectors dynamic and vibrant Such successful cases are found in the coffee sector in Uganda, the gold mines in Ghana, and the cut-flower industry in Colombia Transfers of foreign capital and technology that have played important roles in developing new commodity and processing industries in a number of countries are best achieved when the private sector takes the initiative. important roles for governments to play include eliminating price controls and state monopolies, promoting research and development, developing infrastructure in transportation and communication, enticing foreign capital and technology transfers, and establishing a legal system for the use of innovative financial instruments p 40.Countries which recorded above average export growth and ability to attract FDI reported median inflation rates of 7-11 percentage points below those in the less successful performers in the 1984-93 period They also reported real exchange rate volatility only a quarter that in the less successful group The less successful groups, more over, tended to have higher budget deficits, to have more volatile deficits over time, and to shrink their deficits at a slower rate those in the poorest performing group actually expanded their deficits during the footnote 37.Table 6 Developing countries budgetary and economic indicators in Africa and Developing Asia Annual averages, in per cent of GDP, unless otherwise noted. a Figures for developing Asia include China. Source IMF 1996a. Macroeconomic instability is not the only way large fiscal deficits adversely affect the pace of a country s integration into the global economy In particular, when they are externally financed, fiscal deficits tend to appreciate the real exchange rate via inflows of capital the same effect occurs via inflation when the deficits are financed by domestic monetary expansions A real appreciation in turn affects trade by favouring the non-traded sector over the traded sector, deterring exporters and foreign investors, and encouraging capital flight at the f irst hint of a devaluation Equally, if not more seriously, in many instances, persistent fiscal imbalances are the underlying cause of low rates of national saving and investment. Between 1983-89 and 1990-95, the average fiscal deficit for the Africa region widened, while for the developing countries as a group it declined As the IMF 1996, p 64 notes. While some of the African countries have managed to make modest progress in reducing fiscal deficits, in part because of external debt rescheduling agreements in the late 1980s and early 1990s most of the adjustment has been in the form of lower capital expenditure for Africa as a whole, the ratio of current government expenditure to GDP increased by over 2 percentage points in the 1990-1995 period, while the ratio of capital expenditure to GDP was marginally lower than in the mid-1980s The average fiscal deficit declined in 1995 to just under 4 per cent of GDP, but for most African countries the fiscal situation remains fragile, with many countries still heavily dependent on grants to finance large fiscal imbalances. Infrastructure The experience of different countries reform efforts suggest that stable macroeconomic policies, structural reforms, and outward-oriented trade and investment regimes go a long way to provide economic stability and thereby lower the risk premium attached to investment in LLDCs - a precondition to attracting foreign footnote 38 In those countries which have persisted in economic reforms, the positive results are beginning to become apparent In particular, reforms designed to strengthen the financial sector appear to be an essential first step Particularly for the LLDCs, financial market regulation and supervision can pave the way for subsequent liberalization of capital movements, which are necessary to promote growth and improve resource footnote 39 Then, a reform program aiming towards full capital account convertibility can begin with the liberalization of trade-related investment and FDI fl ows, allowing LLDCs to achieve many of the benefits of foreign capital while minimizing the risks of capital flow reversals or similar problems. The largely successful adjustment program undertaken by Uganda since 1986 provides a case in point Faced with an infrastructure devastated by civil war, an enormous and growing debt burden, a fixed and overvalued exchange rate, and declining coffee prices virtually its only remaining export , Uganda enacted the Economic Recovery Program and has since staged an impressive turnaround in growth, savings and investment, and footnote 40 The components of the program included fiscal stabilization through tax reform, tight monetary and credit policies to increasingly shift domestic credit towards the private sector, and financial reforms such as the creation of a government securities market and the strengthening of banks and central bank operations to improve the monetary policy transmission mechanism Foreign exchange and price liberalization took pl ace in steps, the public sector has been downsized and many former state-owned enterprises are being privatized While the reforms continue and the gains are being consolidated, the benefits to Uganda from political and economic stability, as well as enhanced credibility amongst the international investment community, are readily apparent. Most LLDCs have implemented financial sector reforms as part of broader policy-reform programmes As UNCTAD 1996a, p XII notes. Financial liberalization in LLDCs has mainly comprised the reduction or removal of allocative controls over interest rates and lending, the introduction of market-based techniques of monetary control and the easing of entry restrictions on private capital The impact of these reforms on the efficiency of resource allocation has been limited, however, largely because of problems relating to macroeconomic instability Large government budget deficits in several LLDCs have forced nominal interest rates to very high levels and crowded the private sector out of credit markets. In some LLDCs, financial markets are still dominated by government banks which do not behave as efficient, commercially oriented, financial intermediaries Effective institutional solutions to these problems have not yet been devised in most LLDCs. Other domestic factors. Inadequate and inefficient road rail air transport facilities, storage facilities and telecommunications have also acted to limit the supply-side response of developing countries, with the problems being especially serious in the LLDCs To take one important example, high transport costs are a serious impediment to African footnote 41 Recent analysis suggests that, in some instances, freight costs outweigh the impact of tariffs Freight costs for African exports to the United States generally are considerably higher than on similar goods originating in other countries, and there can be little doubt that these charges reduce incentives for new investment in export-oriented productio n, for example, in the further processing for export of groundnuts and footnote 42.Institutions At the institutional level, many developing countries, particularly LLDCs, lack a transparent legal and regulatory frameworks, including company and bankruptcy laws and investment codes Moreover, UNCTAD 1996, p III notes that. the private-enterprise sector, which is the key agent of development, is not well developed in most LLDCs and its growth is constrained by shortages of capital and of entrepreneurial, managerial, technical and marketing skills Technological capacities in many industries in LLDCs are rudimentary, which together with the low levels of educational attainment of the workforce, is a major impediment to raising productivity. Despite export opportunities, many small and medium-sized export enterprises - especially in the LLDCs - are critically constrained by the lack of pre - and post-shipment credit facilities and, by the lack of business information and market intelligence. Trad e promotion Efforts to enhance export performance will require not only technical assistance aimed at strengthening the institutional infrastructure for trade and trade policy, but also initiatives aimed at enhancing the outward orientation of the private sector Enterprise-oriented technical cooperation programmes can underpin efforts to improve international marketing and business development, especially in the LLDCs, by focusing on product and market development, trade finance, export quality management, export packaging, and training in international purchasing and supply management Under the right conditions, the pay-off to such efforts can be even higher when special attention is given to the needs of small and medium size enterprises, again especially in the LLDCs. 3 Interaction among the external and domestic factors. In reality, the many external and domestic factors that determine a country s export performance - and more generally the pace of its integration into the global economy - do not operate independently There is a complex interaction, both positive and negative a factor in one category can interact with others in the category, and developments in external factors can improve or worsen the effects of domestic factors and vice versa. To take just one example from a virtually unlimited list of positive and negative interactions, inflows of FDI, by bringing resources which are in short supply in the host country - including capital, technology, and such intangible resources as organizational, managerial and marketing skills - can assist national efforts to restructure the economy and make it more competitive As a financial inflow, it can help with balance-of-payments problems and or make possible increased imports of capital equipment It al so can improve market access for the host country s exports of goods and services, through the multinational corporation s MNCs intra-firm exports that is, exports from host-country affiliates to either the parent firm or affiliates in other countries and arm s length exports to international markets serviced by the MNC. India in the World Trading System. This paper examines the position of India in the world trading system It considers three separate questions Firstly, how integrated is India in the world trade Secondly, what gains could India reap from further trade liberalization Thirdly, what are the best means to achieve greater trade openness The paper argues that while India s trade barriers have fallen since external sector reforms started in the early 1990s, they remain high relative to most developing countries, in particular China As a result, the volume and structure of trade in India have experienced a slower evolution away from quasi-autarkic patterns than China s A survey of existing estimates of the effect of trade openness on economic growth and the quality of policy and governance suggests that India would have much to gain from further integration into the world trading system Finally, the paper assesses the scope for liberalization through unilateral, regional or multilateral means The latter is both the most politically feasible path for further liberalization, and the most likely to deliver significant gains from trade The extent to which India can shape upcoming multilateral negotiations, however, is unclear. If you experience problems downloading a file, check if you have the proper application to view it first In case of further problems read the IDEAS help page Note that these files are not on the IDEAS site Please be patient as the files may be large.

Comments

Popular Posts